Personal papers of Karl Amadeus Hartmann

Overview

On the occasion of the 50th anniversary of the death of Karl Amadeus Hartmann in the year 2013, the Bayerische Staatsbibliothek digitized the still copyright-protected music autographs from Hartmann's estate, making them publicly available within the framework of the Digital Collections by courtesy of the Hartmann family and the publishing house Schott Music.

Music autographs

The documentary estate, in particular the voluminous correspondence, is kept in the Division of Modern Papers and Autographs of the Bayerische Staatsbibliothek and has been catalogued for use.

Overview of personal papers

The Bayerische Staatsbibliothek acquired numerous portraits of Karl Amadeus Hartmann and image documents of the concert series "musica viva" which were included in the archive of the photographer Felicitas Timpe. This collection is catalogued and made available consecutively in the database of the Image Archive.

Bildarchiv  (Image Archive)

Web links about Karl Amadeus Hartmann

Holdings of Karl Amadeus Hartmann in the OPACplus/BSB catalogue
Holdings of Karl Amadeus Hartmann in the Gateway Bayern (catalogues of the BVB and of the KOBV (B3Kat))
Holdings of and about Karl Amadeus Hartmann in the German National Library
Karl Amadeus Hartmann in the Bayerisches Musikerlexikon Online  (Online Encyclopaedia of Bavarian Musicians)
Karl-Amadeus-Hartmann-Gesellschaft  (Karl Amadeus Hartmann Society)

Biographical data

Karl Amadeus Hartmann (02/08/1905 – 05/12/1963) is one of the most important Munich composers of the 20th century. As the founder of the concert series "musica viva" of the Bayerischer Rundfunk broadcasting station, which is continued up to the present, he is one of the central personalities of the new music as such. His compositional work ranks among the greatest creations of the history of music. His highly emotional work was influenced by the epoch of the 1920s (futurism, Dada, jazz), intensive studies of the "Second Viennese School" (Schönberg, Berg, Webern), as well as biographic moments – the agonizing phase of "inner emigration" during the time of national socialism and the deep distress caused by experiencing the war.

Background

Hartmann, who came from an art-minded family, first studied at the State Academy for Musical Art (Staatliche Akademie der Tonkunst) in Munich and was later mentored by Hermann Scherchen and Anton Webern. In 1945 he became dramatic advisor for music at the Bavarian State Opera House, and remained devoted to the city of Munich despite numerous offers he received from other locations later on. Not least due to his commitment to "musica viva", he cultivated a close relationship with the leading figures of music and art of the last century.

Composition style

Ich lasse mich von den allzu varianten Zeitströmungen nicht stören. Vor allem möchte ich so schreiben, daß man mich versteht – jede Note soll durchfühlt und jede Zweiunddreißigstel-Pause aufmerksam durchgeatmet sein. […] Ein Künstler darf nicht in den Alltag hineinleben, ohne gesprochen zu haben. Wenn meine Musik in letzter Zeit oft Bekenntnismusik genannt wurde, so sehe ich darin nur eine Bestätigung meiner Absicht. Es kam mir darauf an, meine auf Humanität hinzielende Lebensauffassung einem künstlerischen Organismus mitzuteilen.

(In: Kleine Schriften. Mainz, 1965)

Web links about Karl Amadeus Hartmann

Article on Karl Amadeus Hartmann in the Neue Deutsche Biographie

Music autographs

Stage works

Erlauben Sie mir bitte, Ihnen meine Gedanken, die Aufführung betreffend, darzulegen. Nachdem meinem Werk doch ein tragischer Stoff zugrunde liegt, so ist es doch das Wichtigste, diese Tragik zu unterstreichen, was nur meisterhafte Darstellung durch lebende Personen vermag (…).

About the opera "Simplicius Simplicissimus": Hartmann to Hermann Scherchen in November 1935.

Catalogue raisonné of stage works

Das Wachsfigurenkabinett "Die Witwe von Ephesus" (The Wax Works "The widow of Ephesus")  Mus.ms. 13244
Das Wachsfigurenkabinett "Leben und Sterben des heiligen Teufels. Moritat" (The Wax Works "Life and death of the sainted devil. Murder ballad")  Mus.ms. 13245
Das Wachsfigurenkabinett "Leben und Sterben des heiligen Teufels" Extract from stage directions  Mus.ms. 13246
Simplicius Simplicissimus (new version; autogr. A)  Mus.ms. 12949
Simplicius Simplicissimus (new version; autogr. B)  Mus.ms. 12950
Simplicius Simplicissimus (new version; draft)  Mus.ms. 12951
Macbeth (draft)  Mus.ms. 12942
Macbeth (draft)  Mus.ms. 12943
Undine  Mus.ms. 12996
Undine (draft)  Mus.ms. 17516

Vocal works

Die damaligen Verhältnisse in Deutschland gestatteten mir keine Aufführung in diesem Land und so blieben alle meine Arbeiten bis nach dem Krieg liegen. Dadurch verlor ich etwas den Überblick über dieses Stück und wusste nicht mehr recht, wie ich dazu stehen soll. Aus diesem Grunde zog ich aus der Kantate drei Lieder für Sopran-Solo und Klavier heraus und diese Lieder wurden im Jahr 1955 unter dem Titel ‚Lamento‘ veröffentlicht.

About the cantata "Friede Anno 48": Hartmann to Robert S. Hines in February 1960.

Catalogue raisonné of vocal works

Cantata for male choir on texts by Becher and Marx  Mus.ms. 18278
Anno achtundvierzig (Anno '48; autogr. A)  Mus.ms. 12915
Anno achtundvierzig (draft)  Mus.ms. 12917
Anno achtundvierzig (autogr. B)  Mus.ms. 15438
Lamento / Elend  Mus.ms. 12940
Lamento (orchestrated version) / Elend  Mus.ms. 12941
Ghetto. No. 3  Mus.ms. 16575
Gesangsszene (Song scene; convolute with fragments)  Mus.ms. 12923
Gesangsszene (draft)  Mus.ms. 12924
Gesangsszene (draft)  Mus.ms. 13043
Gesangsszene  Mus.ms. 15454

Symphonies 1 – 8

Mehr noch als der sprachliche ist der musikalische Ablauf auf polare Gegenüberstellungen angewiesen. So tritt im langsamen Satz meiner 7. Symphonie ein lyrisches Adagio mesto mit einem dramatischen Appassionato in Kommunikation (…). Den langsamen Satz, der mein Lebensgefühl am ehesten widerspiegelt, halte ich, wie in meinen übrigen Symphonien, für den persönlichsten, soweit man das vom eigenen Werk sagen kann.

Hartmann to his wife Elisabeth Hartmann in November 1942.

Catalogue raisonné of symphonies 1 – 8

Symphony No. 1 (fragment)  Mus.ms. 12952
Symphony No. 1 (new version; autogr. A)  Mus.ms. 12953
Symphony No. 1 (new version; autogr. B)  Mus.ms. 12954
Symphony No. 1 (new version; draft) / 3rd movement  Mus.ms. 12955
Symphony No. 1 piano extract (fragment)  Mus.ms. 13249
Symphony No. 1 (draft)  Mus.ms. 13251
Symphony No. 1 (new version; draft)  Mus.ms. 13252
Symphony No. 1 (new version; autogr. B) / 2nd movement, bars 39 – 43  Mus.ms. 7658
Symphony No. 2 (autogr. A)  Mus.ms. 12956
Symphony No. 2 (autogr. B)  Mus.ms. 12957
Symphony No. 2 (autogr. C)  Mus.ms. 12958
Symphony No. 2 (autogr. D)  Mus.ms. 12959
Symphony No. 2 (draft)  Mus.ms. 12960
Symphony No. 2 (autogr. A)  Mus.ms. 13248
Symphony No. 2 (draft)  Mus.ms. 13253
Symphony No. 3 (autogr. A)  Mus.ms. 12961
Symphony No. 3 (autogr. B)  Mus.ms. 12962
Symphony No. 3 (autogr. C)  Mus.ms. 12963
Symphony No. 3 (draft)  Mus.ms. 12964
Symphony No. 4 (correction sheets)  Mus.ms. 12965
Symphony No. 4 (draft)  Mus.ms. 12966
Symphony No. 5 (autogr. A)  Mus.ms. 12967
Symphony No. 5 (autogr. B)  Mus.ms. 12968
Symphony No. 5 (autogr. C)  Mus.ms. 12969
Symphony No. 5 (autogr. D)  Mus.ms. 12970
Symphony No. 5 (autogr. E)  Mus.ms. 12971
Symphony No. 6 (autogr. A) / 1st movement   Mus.ms. 12972
Symphony No. 6 (autogr. A) / 2nd movement   Mus.ms. 12973
Symphony No. 6 (autogr. B)  Mus.ms. 12974
Symphony No. 6 (autogr. C)  Mus.ms. 12976
Symphony No. 6 (autogr. C)  Mus.ms. 13255
Symphony No. 6 (autogr. D) / 1st movement (originally end)  Mus.ms. 13256
Symphony No. 6 (autogr. D) / 1st movement  Mus.ms. 12977
Symphony No. 6 (autogr. D) / 2nd movement  Mus.ms. 12978
Symphony No. 6 (autogr. E) / 1st movement  Mus.ms. 12979
Symphony No. 6 (autogr. E) / 2nd movement  Mus.ms. 12980
Symphony No. 6 (draft)  Mus.ms. 12981
Symphony No. 6 (autogr. E) / 2nd movement, bars 241 – 248  Mus.ms. 7992
Symphony No. 6 (autogr. F)  Mus.ms. 17514
Symphony No. 7 (autogr. A) / 1st part  Mus.ms. 12982
Symphony No. 7 (autogr. A) / 1st part  Mus.ms. 17515
Symphony No. 7 (autogr. B)  Mus.ms. 12983
Symphony No. 8 (autogr. A)  Mus.ms. 12984
Symphony No. 8 (autogr. B)  Mus.ms. 12985
Symphony No. 8 (draft)  Mus.ms. 12986
Symphony No. 8 (draft) / 2nd movement  Mus.ms. 13254

Other symphonic works

Im Winter 1944/45, als ich erfahren habe, daß man Sie (…) und Ihre Freunde verhaftet hat, habe ich eine Symphonie „Klagegesang“ geschrieben, die Ihnen gewidmet ist. Dieses Werk ist unter dem furchtbaren Eindruck dieser gegebenen Verhältnisse geschrieben. Nur der Schluß wollte nicht so werden, wie ich denselben zuerst musikalisch gedacht hatte. Immer wieder habe ich das Konzept geändert und in der heutigen Fassung endet die Symphonie in einem strahlenden Des-Dur.

Hartmann to Robert Havemann in February 1946.

Catalogue raisonné of other symphonic works

Miserae (fragment)  Mus.ms. 12944
L'oeuvre  Mus.ms. 12975
Symphonische Ouvertüre (Symphonic Overture; autogr. A)  Mus.ms. 12994
Symphonische Ouvertüre (autogr. B)  Mus.ms. 12995
Symphonische Ouvertüre (autogr. C)  Mus.ms. 16999
Symphonische Hymnen (Symphonic Hymns; autogr. A) / 1st movement   Mus.ms. 12991
Symphonische Hymnen (autogr. A) / 3rd movement  Mus.ms. 12992
Symphonische Hymnen (autogr. B)  Mus.ms. 12993
Vita nova  Mus.ms. 12997
Vita nova  Mus.ms. 17517
Klagegesang (Lament; autogr. A)  Mus.ms. 12927
Klagegesang (autogr. B)  Mus.ms. 17512
Sinfonia tragica  Mus.ms. 17513
Werk für Orchester (Work for orchestra; 3/2 metre)  Mus.ms. 17518
Fuge für Schlagzeugorchester (Fugue for percussion orchestra; autogr. A)  Mus.ms. 12920
Fuge für Schlagzeugorchester (autogr. B)  Mus.ms. 12921
Fuge für Schlagzeugorchester (draft)  Mus.ms. 12922

Concerts

Ich habe des öfteren die Erfahrung gemacht, daß besonders die Herren des Schlagzeugs gerne Solo spielen wollen, das heißt also, daß sie zu laut sind. Die Partitur ist genauestens dynamisiert und bei Befolgung meiner Angaben dringt die Bratsche solistisch immer durch. Ebenso verhält es sich bei den Blechbläsern. Die Akkordeinwürfe der Blechbläser müssen sehr secco gespielt werden und auch hier muß der Dirigent die dynamischen Vorschriften einhalten.

About the concert for viola: Hartmann to Pal Lukacs in July 1958.

Catalogue raisonné of concerts

Kleines Konzert für Streichquartett und Schlagzeug (Concert for string quartet and percussion)  Mus.ms. 12929
Symphonie-Divertissement  Mus.ms. 12990
Kammerkonzert für Klarinette, Streichquartett und Streichorchester (Chamber concert for clarinet, string quartet and string orchestra)  Mus.ms. 12925
Kammerkonzert für Klarinette, Streichquartett und Streichorchester (correction sheets)  Mus.ms. 12926
Kammerkonzert (Chamber concert). 1st movement  Mus.ms. 23123
Concerto funebre (revised version: autogr. A)  Mus.ms. 12918
Concerto funebre (revised version: autogr. B)  Mus.ms. 12919
Konzert für Klavier, Bläser und Schlagzeug (Concert for piano, wind instruments and percussion; autogr. A) / 1st movement  Mus.ms. 12930
Konzert für Klavier, Bläser und Schlagzeug (autogr. A) / 2nd movement  Mus.ms. 12931
Konzert für Klavier, Bläser und Schlagzeug (autogr. A) / 3rd movement  Mus.ms. 12932
Konzert für Klavier, Bläser und Schlagzeug (autogr. B) / 1st movement  Mus.ms. 12933-1
Konzert für Klavier, Bläser und Schlagzeug (autogr. B) / 2nd movement  Mus.ms. 12933-2
Konzert für Klavier, Bläser und Schlagzeug (autogr. B) / 3rd movement  Mus.ms. 12933-3
Konzert für Klavier, Bläser und Schlagzeug (draft)  Mus.ms. 12934
Konzert für Viola mit Klavier, Bläser und Schlagzeug (Concert for viola with piano, wind instruments and percussion; autogr. A) / 1st movement  Mus.ms. 12935
Konzert für Viola mit Klavier, Bläser und Schlagzeug (autogr. A) / 2nd movement  Mus.ms. 12936
Konzert für Viola mit Klavier, Bläser und Schlagzeug (autogr. A) / 3rd movement  Mus.ms. 12937
Konzert für Viola mit Klavier, Bläser und Schlagzeug (autogr. B)  Mus.ms. 12938
Konzert für Viola mit Klavier, Bläser und Schlagzeug (draft)  Mus.ms. 12939

Piano works and chamber music

Ich bin heute mit meiner Musik zufrieden und der Weg, den ich eingeschlagen habe, ist für mich der richtige. Es kostet mich zwar Zeit und Kraft, bis ich meine Trägheit überwinde, um eine neue Arbeit zu beginnen. Dennoch hänge ich, je älter ich werde, immer leidenschaftlicher am Komponieren. Sitze ich dann an einer Komposition, kann ich unmöglich an eine andere denken, die mir vielleicht als nächste vorschwebt; so voller Spannung bin ich darauf, daß mir Form und Melos gelingen.

Hartmann to his wife Elisabeth Hartmann in November 1942.

Catalogue raisonné of piano works and chamber music

Sonata "27  April 1945"  Mus.ms. 23482
Sonata "27 April 1945" piano solo  Mus.ms. 9660
Sonata "27 April 1945" / 3rd movement (draft)  Mus.ms. 13250
Sonatas for violin (1927)  Mus.ms. 16576
2 Suites for violin solo  Mus.ms. 17498
Quartett für 2 Violinen, Viola und Violoncello Nr. 1 (Quartet for 2 violins, viola and violoncello No. 1)  Mus.ms. 12945
Quartett für 2 Violinen, Viola und Violoncello Nr. 1  Mus.ms. 13044
Quartett für 2 Violinen, Viola und Violoncello Nr. 2 (autogr. A)  Mus.ms. 12946
Quartett für 2 Violinen, Viola und Violoncello Nr. 2 (autogr. B)  Mus.ms. 12947
Quartett für 2 Violinen, Viola und Violoncello Nr. 2. Adaptation for string orchestra  Mus.ms. 12948
2nd String quartet  Mus.ms. 22821

Correspondence (personal papers)

The Division of Modern Papers and Autographs of the Bayerische Staatsbibliothek safeguards Karl Amadeus Hartmann's voluminous correspondence, which has been catalogued in the form of a repertory. The collection of letters includes several hundred letters to or from such important correspondents as Hans Werner Henze, Paul Hindemith, Eugen Jochum, Ernst Krenek, Lorin Maazel, Carl Orff, Luigi Nono and Georg Solti.

Photographic archive of Felicitas Timpe

The work of the Munich photographer Felicitas Timpe (1923 – 2006) centred around the academic, cultural and public life of the city of Munich. The archive purchased between 1989 and 2003 includes black-and-white photographs from the years 1950 to 2002 from the fields of classical music, light music, jazz and rock music, writers, scholars, artists, actors, directors, cabaret, opera, theatre and television (Munich studios of the broadcasters ARD and ZDF). It includes around 1.3 million negatives, 195,000 slides and over 140,000 magnifications.

Bildarchiv  (Image Archvie)

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